Header Ads

How To Ride a Motorcycle (With Clutch)

Begini ceritanya. Nak dijadikan cerita, aku memang tak pernah ada motor yang menggunakan clutch. Kalau pernah bawak motor pakai clutch pun member punya (125Z), itu pun sekejap sangat. Jadi 'pengalaman' tu boleh kata zero, nill, kosong.

Disebabkan FZ150i merupakan motorsikal pertama aku yang ada pakai clutch, maka aku pun apa lagi, buka Youtube, terus taip keyword 'how ro ride a motorcycle with clutch'. Jadi memang macam-macam la hasil carian yang keluar. Dalam banyak-banyak tu, aku tengok siri dari blinkycab ni memang ohsem lah.

Sebab yang pertamanya, sangat mudah difahami oleh newbie, dan yang keduanya memang lengkap dan teratur. Tak percaya cuba tengok sendiri:


Ni pulak aku belajar cara tukar gear dengan lebih 'smooth'. Sebab sebelum ni aku tukar memang terasa macam 'newbie', tak smooth, tak lancar. Bila dah tengok video-video ni, barulah cantik je pertukaran gear.



Harap sesiapa yang baru nak belajar tu bolehlah ambil manfaat dari video ni. Meskipun bukan real life tutorial, sekurang-kurangnya anda boleh dapat sedikit-sebanyak idea macam mana nak bawak motor yang ada clutch ni dengan lebih lancar. Enjoy!

No comments

Powered by Blogger.