Header Ads

Tamat Fasa Pertama Pantang Motor

Yeahhh.. Akhirnya setelah dua minggu motor ni dibawa ke hulu ke hilir, tamatlah sudah 'fasa pertama' pemantangan motor FZ ni iaitu 0-500km - perlu tunggang kurang dari 5000rpm..


Itupun setelah aku berusaha bila pagi pergi kerja, tengahari pulang sebentar ke rumah, tamat waktu rehat kembali ke tempat kerja dan tiba waktu balik, aku pulang semula ke rumah pada waktu petangnya. Hahah.. tapi tak sia-sia apa yang aku lakukan, sebab baru tadi aku cuba kelajuan maksima pada 7500rpm, iaitu lebih kurang 100kmj.

Agak menakutkan sebab pada kelajuan tersebut, terasa 'lajunya', walaupun cuma 100kmj. Enjin terasa sedikit kasar, dan getaran mula dapat dirasakan pada handle. Apapun aku perlu teruskan 'pemantangan' 'fasa kedua' untuk 500-1000km - perlu bawa kurang dari 7500rpm.

Sekarang aku cuma terfikir macam mana la budak-budak FZian lain boleh bawak sampai 160kmj (paling laju setakat yang aku tahu). Aku bawak 100kmj pun dah ketar kepala. Hahaha..

Lepas pantang ni kita tengoklah berapa top speed motor aku ni boleh dapat. Adeh..

1 comment:

Powered by Blogger.