Header Ads

FZ150i Review: Kenapa FZ150?

FZ150i: Kenapa pilih motorsikal ini? Kenapa bukan motor yang lain? Blade 250 (N) ke, Blade 250 (R) ke. Ada lagi motor-motor lain yang menepati citarasa tetapi kenapa motor ini yang dipilih menjadi tunggangan seharian?


Pertama sekali, jujurnya aku bukan pakar permotoran, apatah lagi bila melibatkan motor seperti FZ, yang agak 'besar' berbanding motor yang lain, macam 135LC, GT128 dan lain-lain. Tapi kerana minat aku yang mendalam, sebelum beli FZ ni, disebabkan adanya Google, puas jugaklah aku baca review mengenainya dari satu forum ke satu forum, dari satu thread ke satu thread yang lain sampai berpinar mata dibuatnya.

Akhirnya aku bawak balik sebijik FZ warna hitam dengan selamat ke rumah. Kalau ditanya kenapa aku pilih motor ni, sedangkan terdapat pilihan yang lain, maka inilah yang akan aku jawab:

1. Kerana CC yang besar. Ya, 150CC bagi aku sudah cukup (buat masa ni). Dulu aku dah pernah merasa bawa EX5 Class ulang-alik dari Gombak ke Ipoh. Sakitnya badan ni Tuhan saja yang tau. Pernah juga merasa bawa GT128, juga ulang-alik dari Gombak ke Ipoh untuk pulang ke kampung halaman. Sama juga, tiada 'kualiti' dalam 'riding feeling', bila mana badan terasa penat sangat.

Tapi dengan FZ, setakat ni baru saja mula bergerak dari gear 1, perasaan bawa motor dengan satu 'kualiti' tu memang susah nak gambarkan. Bagi mereka yang dah upgrade dari FZ kepada motor dengan CC lebih besar mungkin mereka lebih faham. Tapi untuk orang macam aku yang upgrade dari CC kecil kepada lebih besar ni, perasaan macam ni baru saja 'muncul' dan memang rasa lebih selesa serta puas hati.

2. Fuel Injection: Fuel Injection bukan benda baru pada motor, cuma di Malaysia FZ digelar motorsikal pertama dengan teknologi ini. Bukan teknologinya yang nak aku ceritakan, tapi aku banyak baca review dari forum-forum yang mengatakan betapa jimatnya penggunaan minyak oleh motorsikal FZ ni.

Jadi kalau bab penjimatan, aku tak akan menolak sambil mengatakan tidak. Setakat ni, aku baru isi minyak penuh (RM17) Shell Ron 95, dari hari Isnin berulang-alik ke tempat kerja, mengenjak ke hari Jumaat, Odometer dah menunjukkan 230KM++, meter minyak baru menunjukkan separuh tangki. Awesome..

3. 4 Valve. Aku mula berminat dengan teknologi 4 Valve ni sejak aku kenal dengan sorang kawan yang menggunakan 135LC. Bila aku test drive 135LC untuk pertama kali, memang terus jatuh hati sebab macam yang aku katakan tadi, riding feeling 135LC tu sangat berkualiti, bahasa pasarnya sangat 'sedap' dibawa seolah-oleh sedang menunggang motorsikal berkuasa tinggi.

4. Rekabentuk yang menarik. Kalau nak dikatakan mengenai naked bike ni, memang banyak pilihan. Tapi dalam banyak-banyak tu, FZ paling ramai penggunanya. Tak percaya tengok saja atas jalan. Lepas satu, satu lagi bergerak laju depan mata. Bukan aku bikin statistik mengarut, tapi ini cuma pandangan majazi aku saja.

Seronok tengok orang lain bawa motor ke hulu ke hilir, aku cakap pada diri sendiri, lebih baik kalau aku yang sedang menunggang motor tu. Jadi bila sebut bab rekabentuk, aku memang bertuah sebab dah pun beli FZ versi 'facelift'. Tak pasti tahun bila dilancarkan, tapi tahun 2013 ni baru merasa tengok versi ini digunakan oleh ramai orang. Memang menarik habis!

5. Jenama yang dipercayai. Biasalah, dah merasa pakai motor Made In Malaysia, sekali-sekala teringin juga nak pakai jenama dari negara luar. Yamaha memang tak menghampakan penggunanya. Bukanlah nak kata FZ ni luar biasa, tapi dengan harga yang ditawarkan, aku rasa munasabah untuk kualiti yang diberi.

Kalau nak sebut lagi kelebihan-kelebihan FZ ni memang sakit jari aku dibuatnya (nak taip panjang-panjang). Jadi aku rasa cukuplah dulu setakat ni. Kalau ada lagi pasti akan aku tambah dalam senarai. Jangan fikir panjang lagi, belilah sebijik FZ150i.

2 comments:

  1. thanks atas review ni. sya pun dalam rangka nak beli sebijik

    ReplyDelete
  2. itula saya ada member kat tempat kerja. pakai model sama, tapi convert r1000. cun bro. buatla.

    ReplyDelete

Powered by Blogger.